חדשנות ארגונית – כלי למקסום היתרון בשוק התחרותי גם לעסקים קטנים

השוק הישראלי תמיד היה שוק דינאמי ומהיר, רווי שינויים ותחרות. מעטים השווקים או העסקים הפועלים על נתח שוק השייך רק להם. כפועל יוצא של זה, בעלי עסקים, קטנים כגדולים, מחויבים להיות באופן מתמיד “על הרגליים”. מספיק שתעצור לנוח לרגע, ומיד אחד המתחרים עוקף אותך בסיבוב. בכלכלה הישראלית בת זמננו, היתרון התחרותי הוא משמעותי לעין שעור, במיוחד כאשר נוגע הדבר לעסקים קטנים. איבוד יתרון זה עשוי להביא לקריסת העסק הקטן תוך חודשים ספורים. חייבים להישאר על הרגליים.

יתרון תחרותי זמין

בעוד עסקים גדולים ובינוניים יכולים להילחם על היתרון התחרותי שלהם בקטגוריות כמו שירותיות, זמינות, מחיר ועוד, לעסק הקטן אפשרויות מוגבלות בהרבה. מתוך ההבנה הזו, תוך רצון למקסם את התחרותיות נשאר העסק הקטן עם הכלי הזמין ביותר עבורו להגברת היתרון שלו בשוק – החדשנות.

מרבית העסקים הקטנים נפתחים על בסיס חדשני. רעיון, קונספט, שינוי כלשהו בתפיסה המסורתית הקיימת עליו מתבסס העסק בהקמתו. בתחילת הדרך אפילו אפשר לומר שלשמר את החדשנות בא בקלות. בעל העסק לרוב עמוס רעיונות ואמביציה. למרבה הצער, כמה שנים בהמשך הדרך, הרעיונות הראשוניים כבר בוצעו כולם ובחלק גדול מהמקרים העסק מפסיק להמציא את עצמו מחדש עם כל שנת מס. הגענו למעצור.

רוח חיים חדשה

תפיסה חדשנית יכולה לבוא לידי ביטוי באחד מהאספקטים השונים הללו:

  • חדשנות בשלב יצירת מוצר.
  • שימוש בטכנולוגיה חדשנית.
  • נתינת שירותים.
  • אופן ביצוע התהליכים והלוגיסטיקה בארגון.
  • מודל עיסקי פורץ דרך.
  • שיווק באופן חדשני.

למרבה השמחה, חדשנות אינה משאב שמסתיים לעולם. מודלTACK  לניהול חדשנות אירגונית, מציע דרך בה ניתן להחזיר כל עסק, בכל תחום, בחזרה למסלול המהיר להשבת היתרון התחרותי על פני המתחרים. מודל TACK לוקח את העסק שלב אחרי שלב, תוך בקרה מתמדת עד למציאת הפתרון הארגוני הספציפי שיתאים באופן אידיאלי.

לתפוס את השליטה

המודל מסדר את אופן ביצוע תהליך החדשנות על ציר זמן, אשר מאפשר בחינה מדוקדקת של כל שלב בשרשרת, עם נקודות מוגדרות לעצירה לבחינת התהליך לפי הנתונים שרוכזו עד כה.
כך למשל, בתום השלב הראשון בו בוחנים את האספקטים הניתנים לחידוש ומתבצע סיעור מוחות, תתבצע ההחלטה על ההמשך על בסיס הידע הארגוני. בתום השלב השני בו נבנית תוכנית עסקית, תבוצע ההחלטה אם להתקדם על פי הנתונים שמציגה התוכנית. בתום השלב השלישי בו נבנה אב טיפוס ומתבצע פיילוט פנימי יוחלט האם להתקדם בעקבות תוצאות הפיילוט. ולבסוף בתום השלב הרביעי ולקראת יציאה לדרך, תתבסס ההחלטה הסופית על מחקר לקוחות המתבסס על הפיילוט החיצוני שבוצע בשלב זה.

כך נוצרת מערכת של מעצורים ובלמים החוסכת התנהלות בזבזנית ולא אפקטיבית לארגון. בכל שלב מתבססת ההחלטה האם להמשיך בפיתוח הרעיון על ארבע שאלות:

  • האם ישנה כדאיות כלכלית?
  • האם ניתן לבצע זאת מבחינה טכנולוגית?
  • האם הצעד יתרום למותג ולמובילות החברה?
  • האם זה אפשרי מבחינה רגולטורית ועומד במדיניות החברה?

יישום מוביל לדרך חדשה

הליכה בשביל המתווה המודל מאפשרת לכל עסק, קטן כגדול, בהירות ויעילות בכל הנוגע ליצירת החדשנות הנדרשת והחשובה כל כך לארגון. רצף השלבים, כאשר מתרחש בסדר הנכון, תוך ביקורת עצמית המתבצעת באופן הנכון ובעתות המתאימים, מאפשר את יצירת החדשנות בכל פעם מחדש באופן המבטיח תוצאות מהירות באופן יחסי ועם המספר הקטן ביותר של טעויות בדרך להשגתה של ההצלחה הנדרשת.

המאמר נכתב על-ידי חברת tack, המתמחה באסטרטגיות צמיחה לעסקים – http://www.tack.co.il/