העברה מיטבית של מסר רצוי בפרזנטציה שיווקית

הפרזנטור כמשווק

כשאדם מקבל זמן שיווק בו הוא עומד ישירות מול קהל היעד הרלבנטי שלו, עליו להשתמש במירב המשאבים שבידו, על מנת להעביר את המסר הרצוי.

כך, אדם המציג פרזנטציה שיווקית, אמור לצייר תמונה מיטבית של הנושא. בין אם זה מכרז לתפקיד או לפרויקט, שיווק רעיון, או ניסיון למכור שירות או מוצר.

לכל אלה מכנה משותף, והוא ברצון להטמיע במאזינים את הרעיון. את מה שהפרזנטור משווק. ליצור מסר חיובי לגבי הנושא, באופן שתהיה בו הנעה לפעולה, בהתאם לכוונת המציג. כלומר לא די בהעברת המסר החיובי. יש לבצע זאת עם ראיות תומכות, משכנעות, שתשדרנה אמינות וכנות, ותדגשנה לא רק את היתרונות המוחלטים, אלא גם יתרונות יחסיים על פני האלטרנטיבות.

ישנם כמובן סגנונות הצגה מרובים, לכל אחד יש את מידת הכריזמה שלו, את הנראות האישית שלו, את החולשות ונקודות החוזק שיוכלו להשפיע על האיכות או על הייחודיות שבפרזנטציה. אך ישנם כללים אוניברסליים, שקיומם יוכל לסייע מאוד בהשגת המטרה הרצויה.

איכות תוכן

בפנייה לאנשים, חשוב ליצור רושם מכבד. לגייס אותם ולרתום את האמפטיה שלהם. רהיטות ושפה נכונה וטובה, הם תנאי בסיסי להשיג את אלה. העיקרון הוא שפה גבוהה בטווח גובה העיניים. כלומר לא ליצור באופן הדיבור תחושה של נחיתות. שפה דלה, לא מדויקת, דיבור שאינו קולח, כל אלה ייצרו מידה של זלזול בדובר, גם אם לא במודע. יש להפגין יכולות וורבאליות וקוגניטיביות. אך, מנגד, לא ברמה של התנשאות. לא להגיע לגובה של התנתקות מהקרקע עליה נמצא הקהל.

שני מנגנונים אנושיים חשובים ביצירת פניות וכר פורה למסר שיווקי: פנייה לרציונל ופנייה לרגש. יש ליצור אצל האדם שממול הבנה למה הוא צריך את מה שאתה מציע. כאן מקומם של העובדות, של המספרים, של כל טיעון רציונלי בעד נושא הפרזנטציה.

לגבי המניע הרגשי, דרך אחת של פניה כזו יכולה להראות ערך מוסף אמוציונלי. זה יכול להיות איזושהי תרומה אנושית של החברה, של המוצר, או של המציג. לעולם, לטבע, לאוכלוסיות חלשות, לכלל האנושות… אם כי במקרים רבים, סצנריו נקודתי ולא רחב היקף עד כדי כלל- עולמי, יפגין אמינות ואולי אף הזדהות אישית.

דרך אחרת לגיוס הרגש היא באופן ההצגה. אם נצחיק או נשעשע (במידה ובפרופורציות), אם נספר משהו עצוב, מרגש, או מעורר מחשבה, נשלח עוגן אחיזה נוסף בקהל שלנו. זה לא חייב להיות משהו שקשור ישירות לנושא, אך אסור שיהיה מנותק לחלוטין או מאולץ. הפניה לרגש חייבת להשתלב באופן טבעי בסיטואציה.

אטרקטיביות הפרזנטציה

מאחר שזמנן של פרזנטציות הוא מוגדר ומוגבל, נשאף לניצול מרבי של זמן הצגה. משמע השגת הקשבה מלאה, צריכה וספיגה של המסר ע”י הקהל באופן מיטבי. כל פרק זמן שמישהו מהקהל לא בהאזנה מלאה הוא זמן מבוזבז. לכן יש לגייס בתבונה יכולות טכניות. לבצע שימוש מושכל במעברי שקופיות, באודיו, בצבעי רקע, בתמונות ובסרטונים. לגרום לדרך ההצגה להחזיק את האנשים עירניים ומתעניינים. לא להגזים ולא להחסיר. להשתמש בכלל החושים במידת האפשר, אך לא להפגיז אותם במידע. שקופיות חדגוניות ללא אמצעי עזר, יתחילו לשעמם מהר מאוד. אך שימוש יתר בקולות, בצבעים עזים ובאפקטים קופצניים, יעמיסו על המוח ויגרמו להפחתה בקשב.

אופן ההצגה

על המציג להוסיף מרכיבים תומכים למסר הדבור. כאלה שיספקו ראיות לאמינות, וישיגו אמפטיה וסימפטיה. ידע ובטחון ישדרו אמינות. העדר תכונות אלה מחשידים ויוצרים ריחוק.

בנוסף, יש לבצע שימוש נכון ביציאה משגרה ובנקודות אתנחתא. הומור, רגש, אנקדוטות והבזקים של עובדות כלליות מעניינות, יעשו את העבודה. בלעדיהם ייקשה מאוד לשמור על ריכוז ועל רמת עניין לאורך זמן. כך גם הרמה מותאמת של הקול לשם אפקט דרמטי, הנמכת עצמת הקול לשם מיקוד תשומת לב, אינטונציה שתיצור עניין. כל אלה הם דוגמאות לטריקים שמשפרים את אטרקטיביות אופן ההצגה, ואת האפקטיביות של פרזנטציה.