על ערך החדשנות – כמנוע להתפתחות עסקית

כמעט כל מנהל של עסק מצליח יעיד כי חלק משמעותי ממנוע הצמיחה העסקית של המותג שהוא מוביל טמונה בערך החדשנות, העומד בבסיס החזון העסקי שלו. מהי חדשנות? וכיצד היא באה לידי ביטוי בהתנהלות היומיומית של העסק ובחשיבה האסטרטגית המובילה אותו – בכתבה שלפניכם.

מהי חדשנות?

על פי וויקיפדיה חדשנות (Innovation) היא “יצירת ערך מוסף באמצעות פתרונות חדשים לצרכים קיימים, או באמצעות יצירת פתרונות לצרכים חדשים”. פתרונות אלה קשורים בפיתוח מוצרים, או תהליכים, או שירותים או טכנולוגיות יעילים מבעבר או בהתאמתם לשווקים חדשים, מדינות או תרבויות הזקוקות להם. חדשנות יכולה להיות דומה לשיפור אולם היא שונה ממנה בכל שהיא עוסקת בעשיה, הנעשית מהותית בצורה שונה ולא בעשיית אותם דברים בצורה טובה או יעילה יותר.

חדשנות – לחשוב מחוץ לקופסא

עסקים ששמים בבסיס חזונם את ערך החדשנות מחויבים בעצמם להתחדש מעת לעת: לבחון את ערכיהם, מוצריהם, שירותיהם ואת הטכנולוגיות הנדרשות להם כדי להתקיים ולהתאימם לשינויים המתמידים בשוק המקומי והעולמי.

מחקרים שבדקו רמת חדשנות בארגונים מצאו כי יש קשר הדוק בין ארגון הנוקט בשיטות חדשניות, כלים חדשניים ואסטרטגיה של חדשנות לבין הצלחתו של הארגון. ככל שאלה ננקטו גברה הצלחתו של הארגון.
חדשנות היא כדאית
מסקר שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי חברות ישראליות אשר נקטו בחדשנות ומעסיקות 50 עובדים או יותר הצליחו יותר מאחרות במונחים של פדיון לעובד. הפדיון לעובד באותן חברות נמצא גבוה בעשרות אחוזים.

הצד המאיים של החדשנות

ואולם, כל מי שדוגל בחדשנות צריך להביא בחשבון את הצד הכואב הכרוך בה: כדי לחדש ולהתחדש יש לוותר על הקיים, להיפרד מהמוכר, ולהימנע מלהיתפס בידוע. חדשנות פירושה שינוי מתמיד – וארגונים שונים (כמו אנשים שונים) מסתגלים באופן שונה לשינויים. לחלקם קל הדבר ולאחרים לוקח הרבה זמן לשחרר את הקיים ולאמץ את החדש.

חדשנות בעידן האון-ליין

נדמה כי עידן האון-ליין, שבו הכל הכפיל או אפילו שילש את מהירותו והשינויים קורים תדיר, האתגר לחדש ולהתחדש גדול מאי פעם. האתגרים הניצבים בפני עסקים בעידן הנוכחי כוללים לא רק את הצורך להתאים את המוצר או השרות לקהל, אלא גם להתמודד על הפרסום והחשיפה של החברה באמצעי התקשורת המגוונים והמתוחכמים (המשתנים אף הם חדשות לבקרים) ובנוסף להתמודד מול אתגרי האבטחה של הנתונים והמידע העסקי המהווים את “מוח” הפעילות העסקית של החברה.
אתגר המחשוב – אחד האתגרים הבולטים קשור במחשוב העסק – גם עסק קטנים ובינוניים נדרשים כיום לפתרונות מחשוב מתקדמים כגון: מחשוב ענן, המאפשר נגישות לתכנים ולנתוני העסק מכל מקום ומעניק גם בטחון שאלה שמורים, מוגנים ומגובים. שירותי IT (תמיכה ברשת המחשבים העסקית, והשרתים של אתר החברה ועוד), או הפעלת מרכזיות IP המהוות פתרון חדשני לצורך להיענות לצורכי הלקוח בכל עת ומכל מקום בעולם. מרכזיות אלה יושבות למעשה על שרת ומאפשרות שדרוג מהיר, גמישות וניידות ויכולות מקדמות כגון עריכת שיחת ועידה וכו.

עסק שנותר עם ציוד מיושן ועם מהירות תגובה נמוכה יעיד על העדר חדשנות והתאמה לשוק והתוצאות העסקיות שלו יהיו בהתאם.

אתגר השיווק והפרסום – בעולם הישן ערוצי הפרסום המקובלים נעו סביב הציר של עיתונות – רדיו – טלוויזיה. עבור רוב העסקים טלוויזיה היתה מחוץ לתחום בשל עלויות ההפקה הגבוהות. כיום מלבד ערוצי הפרסום המסורתיים התפתחה זירה עסקית חובקת עולם: רשת האינטרנט. רשת זו, לא רק שהיא חוצה גבולות של מדינות שניתן לסחור עם תושביהן, היא גם מעלה אינספור אפשרויות לפרסום ולמיתוג: החל מהפקת באנרים שיפורסמו במקומות שאליהם מגיעה קהל היעד שלכם ועד לפעילות שיווקית (ויראלית באופייה) ברשתות חברתיות. יתרונה הבולט של המדיה החדשה נעוץ בהיותה מדידה וניתנת לכימות באופן שיכול להביא אתכם כעסק למיקוד משאביכם לפי איפיון מדויק של קהל היעד שלכם.

עסקים שחרטו על דגלם את ערך החדשנות יהיו חייבים לדאוג לנוכחות בזירת המסחר הלוהטת הזו. לדאוג לבולטות בג’ונגל של נותני השירותים ומוכרי המוצרים ולצור בידול מהותי ממתחריהם. בדומה לערוצים המסורתיים, גם בערוצי המדיה המודרנית כדאי יהיה להיעזר באנשי מקצוע המתמחים בהתנהלות ברשת שיוכלו להמליץ לכם כיצד לחלק את עוגת תקציב הפרסום והשיווק שלכם בתבונה.